Urszula Dudziak (ur. 22 października 1943 r.) to jedna z najbardziej znanych na świecie polskich wokalistek jazzowych. Posiadaczka pięciooktawowego głosu, przedstawicielka stylu scat, czyli śpiewu dźwiękonaśladowczego. W ciągu niemal siedemdziesięciu lat swojej aktywności artystycznej współpracowała i występowała z takimi artystami jak m.in. Krzysztof Komeda, Adam Makowicz, Bobby McFerrin, Ryszard Rynkowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Grażyna Auguścik, Flora Purim czy Michał Urbaniak. Z tym ostatnim artystka wzięła ślub w 1967 roku. Para rozwiodła się 18 lat później. Jej międzynarodowa sława i rozpoznawalność sprawiły, że Dudziak nie tylko była zapraszana na liczne festiwale jazzowe, ale dzięki temu jej muzyka dociera również do zagranicznych twórców hip-hopowych. Oni chętnie sięgają po twórczość naszej rodaczki.
Na początek trzy utwory z wydanego w 1972 r. albumu „Newborn Light”, który Urszula Dudziak nagrała wspólnie z Adamem Makowiczem. Pierwszy to „For Pia”, wzięty na warsztat przez angielski kolektyw MK Cultured w „Intro (45 Col.ture)” .
Kolejnym z nich jest „Randi and Bamse”. Króciutki fragment z niego wykorzystał nieodżałowany J Dilla przy produkcji kawałka „Enjoy da Ride”. Znalazł się on na krążku „Anarchy” Busty Rhymesa z roku 2000. Nie jest to oczywiście jedyny przypadek, kiedy Jay Dee sięgnął po twórczość polskiej wokalistki.
Pochodzący z Detroit producent wcześniej aż dwukrotnie skorzystał z wokalnych sampli z kompozycji „Darkness and Newborn Light”. Po raz pierwszy miało to miejsce w 1994 r. Pojawiły się one w pierwszym kawałku z beattape’u „1994 Batch”, który Dilla stworzył pod pseudonimem Jon Doe. Ponownie użył ich w 1999 r. przy produkcji „Breathe and Stop”, drugiego singla promującego pierwszy solowy album Q-Tipa, „Amplified”.
Rekordzistą pozostaje jednak Madlib, który użył sampla głosowego z ww. utworu Dudziak aż dwanaście razy. Wszystko miało miejsce na albumie „Beat Konducta Vol. 5-6: A Tribute to… (Dil Cosby and Dil Withers Suite)”, nagranego ku pamięci Dilli. W części zatytułowanej „Dil Cosby Suite” pojawia się w kawałkach „The Mystery (Dilla’s Still Here”), „J’s Day Theme #3 (Support)”, „The String (Heavy Jones)”, „Dirty Hop (The Shuffle)”, „Sacrifice (Beat-A-Holic Thoughts)” oraz w „The Main Inspiration (Coltrane of Beats)”. Natomiast w części albumu pt. „Dil Withers Suite” usłyszymy je w „The Electric Zone (Plugged In)”, „Smoked Out (Green Blaze Subliminal Sounds)”, „All Love (The Movement)”, Never Front (Ears Up)”, „Full Figure Pockets (Pay Jay)” i „The Sky (Beyond Sight)”. W tym ostatnim pojawia się także inny polski akcent w postaci sampla z utworu zespołu SBB.
Wokalne fragmenty z „Darkness and Newborn Light” pojawiają się także w „Toast” norweskiego rapera Ivana Ave’a. Słychać je także w „Genesis (Change Things Up)” brytyjskiego producenta Vanilli. W 2020 r. po nagranie sięgnął The Alchemist, produkując kawałek „Gold BBS’s”, pochodzący z albumu „LULU”, stworzonego wspólnie z Conwayem the Machine.
Kolejnym omawianym utworem jest „Night in Tunisia”, który Urszula Dudziak wydała w 1977 r. 19 lat później sample z niego pojawiły się w kawałku „10th and Crenshaw”, autorstwa Fatboya Slima. Jest to artysta tworzący muzykę elektroniczną, jednak ze względu na jego współpracę z grupami hip-hopowymi (A Tribe Called Quest czy Beastie Boys) oraz samplowanie rapowych nagrań (m.in. użycie wokalu Lorda Finesse’a w „The Rockafeller Skank”) postanowiłem umieścić go w moim zestawieniu.
Na zakończenie utwór „Be Myself” z wydanego w 1979 r. albumu „Future Talk”. W 2023 r. sięgnął po niego duet Kaytraminé (Kaytranada i Aminé) w „STFU3”.