Każdy, kto mnie zna, wie, że jestem miłośnikiem polskiej muzyki z lat szcześćdziesiątych, siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Wielbię ją w każdej postaci – od jazzu, przez big bit, pop, blues… Szczególnie jednak ukochałem sobie klimaty rockowe i metalowe. W dzisiejszym odcinku opowiem o niezwykle ważnym dla mnie zespole prog-rockowym, pochodzącym z mojego regionu – Górnego Śląska.

Zespół SBB powstał w 1971 r. w Siemianowicach Śląskich. Początkowo działał pod nazwą Silesian Blues Band, później jako Szukaj – Burz – Buduj. Grupa zaczynała od grania blues-rocka i jazz-rocka, ostatecznie pozostając przy rocku progresywnym. Od samego początku istnienia jej trzon stanowiło trzech muzyków – Józef Skrzek, Jerzy Piotrowski i Apostolis Anthimos. We wczesnym okresie pracy twórczej zostali dostrzeżeni przez Czesława Niemena, co zaowocowało powstaniem Grupy Niemen. Po jej rozwiązaniu w 1973 r. postanowiono o samodzielnej działalności kapeli. Przez lata zespół współpracował także z takimi artystami jak m in. Halina Frąckowiak (album „Geira” z 1977 r.), Jan „Kyks” Skrzek (Śląska Grupa Bluesowa, Bezdomne Psy), Michał Giercuszkiewicz (Dżem, Bezdomne Psy), Ireneusz Dudek (Shakin’ Dudi), Paul Wertico (Pat Metheny Group), czy Michał Urbaniak. SBB zyskali popularność nie tylko w Polsce, ale w innych krajach, o czym świadczą liczne współprace z zagranicznymi artystami, występy na festiwalach muzycznych m in. w Niemczech, Węgrzech czy Czechosłowacji, a także sięganie po sample z ich twórczości, o czym opowiem w tym artykule.

Na początek dwa utwory z wydanego w 1976 r. albumu „Pamięć”. Pierwszy z nich, „Pamięć w kamień wrasta”, wziął na warsztat DJ Krush, produkując kawałek „Duality” z gościnnym udziałem DJ-a Shadowa, który znalazł się na wydanym w 1995 r. albumie „Meiso”. Drugi, „W kołysce dłoni twych” został wysamplowany w 2021 przez włoskiego rapera i producenta D.Ratz, w „Buriane”.

Przechodzimy teraz do albumu „Ze słowem biegnę do ciebie”. Fragmentu tytułowego utworu użył słynący z zamiłowania do polskich sampli The Alchemist w kawałku „No Idols” z mixtape’u pod tym samym tytułem, nagranego wspólnie z Domo Genesis.

Po nagrania górnośląskiego zespołu sięgnął również Madlib. Najpierw użył on sampla z tytułowego utworu z albumu „Follow My Dream” w kawałku „The Sky (Beyond Sight)”, z szóstej części serii „Beat Konducta”, wydanej w 2009 r. 4 lata później kalifornijski producent wykorzystał fragment nagrania „Walkin’ Around The Stormy Bay” w „Set Crac” z albumu „Rock Konducta, vol. 2”.

O łudząco podobny fragment został oparty bit z kawałka Snoop Dogga „Welcome to the Hood of Horrors”, wyprodukowany przez Buckwilda. Motyw jest zagrany, więc nie wiadomo, czy w ten sposób związany z D.I.T.C. producent chciał ominąć prawa autorskie, czy po prostu gdzieś usłyszał nagranie SBB i się nim zainspirował.

Dzisiejszy odcinek kończę utworem „Loneliness”, pochodzącym z wydanego w 1979 r. ósmego albumu grupy, „Welcome”. Fortepianowy fragment z jego początku został wysamplowany m in. w kawałkach „Czas powstać” Wiele C.T., „Na zawsze w tym zostanę” Slums Attack i „Ewenement” Molesty. Użyli go także amerykański raper PMD i producent 7L w „Intro” do albumu „The Awakening” tego pierwszego.