W moim cyklu od początku pojawiali się artyści, którzy na stałe wpisali się w historię polskiej muzyki rozrywkowej. Nie inaczej jest z bohaterem tego artykułu.

Henryk Debich urodził się 18 stycznia 1921 r. w Pabianicach (zm. 4 lipca 2001 r.). Był dyrygentem, kompozytorem, aranżerem, a także pedagogiem. Pochodził z muzycznej rodziny. Jego ojciec działał jako kapelmistrz zakładowy w fabryce Krusche-Ender, następnie został dyrygentem w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Matka artysty śpiewała w chórach. Debich swoją muzyczną drogę rozpoczął jeszcze przed II wojną światową, gdy pobierał lekcje nauki gry na fortepianie. Wtedy powstała jego pierwsza kapela, Henio Jazz. W 1949 r. wraz z kompozytorem Mieczysławem Drobnerem założył zespół wokalno-instrumentalny. W 1950 r. band przekształcił się w Orkiestrę Rozrywkową Łódzkiej Rozgłośni Polskiego Radia, działającą później jako Orkiestra Rozrywkowa Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi. Debich był jej kierownikiem artystycznym aż do rozwiązania w 1991 r.

Razem grali m.in. na festiwalach w Sopocie i Kołobrzegu. Nagrali także wiele utworów wciąż cieszących się popularnością. Sporo z nich przeleżało długie lata w archiwum Polskiego Radia, jednak dzięki GAD Records część tych kompozycji ujrzała światło dzienne. Grupa poruszała się głównie w stylistyce jazz-funkowej, ocierając się również o soul. I prawdopodobnie to zadecydowało, że producenci hip-hopowi, polscy, ale też zagraniczni, chętnie po nie sięgają.

Zacznijmy od trzech utworów zawartych na wydanym w 1975 r. albumie „String Beat”. Pierwszy z nich to „Opadający widnokrąg”. W 2014 r. sampli z tej kompozycji użył duet Pete Flux & Parental w kawałku „Illness”, z gościnnym udziałem Rob-O. Trzy lata później fragmenty utworu polskich muzyków można było usłyszeć w „Bipolar” V. Dona i Dave’a Easta. Następnie w 2018 r. po nagranie orkiestry sięgnął Elite produkując kawałek „Tiied” JID z gościnnym udziałem 6lacka i Elli Mai. W 2019 r. sample z „Opadającego Widnokręgu” wykorzystano w „Susano” kanadyjskiego rapera Jadeci oraz w „Men Like Us” Skyzoo i Pete Rocka.

Przechodzimy teraz do utworu „Na Opak”, który w 2016 r. wziął na warsztat rosjanin Boora, produkując kawałek „Tilsit River”. Kilka lat wcześniej, w 2009 r., pochodzący z Moskwy DJ Chagin wykorzystał sample z kompozycji „Bądź wieczorem w dyskotece” w kawałku „Фундамент” („Fundament”) z gościnnym udziałem rapera Pandy.

W 1979 r. ukazał się kolejny album łódzkiej orkiestry, „Szerokiej drogi”, z której pochodzi kompozycja „Z tobą w górach”. W 2012 r. sampli z tego utworu użyto w „FDR Music” Meyhema Laurena. Dwa lata później po dzieło Debicha sięgnął francuski duet Ours Samplus przy produkcji kawałka „Funk Epic”. W 2016 r. sample z ww. utworu wykorzystał fiński raper Gettomasa w „Pelkuri”, a w 2017 – Worldcorp Enterprise w „Double Presentation”.

Na zakończenie przenieśmy się do roku 2021, kiedy to dwóch Niemców – raper AzudemSK i producent Morlockko Plus sięgnęli po sample z kompozycji „Love at the Shore” z 1983 r. wykorzystując je w „Komme Was Solle”.