W poprzednim odcinku opisywałem „przypadki” wykorzystania sampli z utworów Krzysztofa Komedy. Pozostając w klimacie muzyki filmowej przyglądam się twórczości innej wybitnej postaci, odnoszącej sukcesy w tej dziedzinie.

Zbigniew Preisner z d. Kowalski (ur. 20 maja 1955 r.) to pochodzący z Bielska-Białej kompozytor i producent muzyczny. Ze środowiskiem artystycznym związał się w 1977 r. kiedy dołączył do słynnego krakowskiego kabaretu Piwnica pod Baranami. Wkrótce zaczął komponować muzykę do spektakli teatralnych oraz filmów. Współpracował z takimi postaciami ze świata kina jak między innymi Agnieszka Holland, Louis Malle czy Wojciech Marczewski, a także Krzysztof Kieślowski, z którym kompozytor nawiązał szczególną więź. Efektem ich wspólnego działania było kilkanaście filmów, docenionych na arenie międzynarodowej. W dzisiejszym zestawieniu skupiam się właśnie na kompozycjach Preisnera, stworzonych do obrazów Kieślowskiego.

Zacznę od utworu „Van Den Budenmayer – Concerto en Mi Mineur (SBI 152) – Version De 1798”, pochodzącego ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Podwójne Życie Weroniki” z 1991 r. Sampli z tej kompozycji po raz pierwszy użył w 2003 r. niemiecki raper Stax w kawałku „Psycho”. 8 lat później fragmenty tego utworu wykorzystał amerykański producent DC the Midi Alien, produkując epicki bit do kawałka „Written in Blood” grupy OuterSpace.

W roku 1993 ukazał się film „Trzy Kolory: Niebieski”, czyli pierwsza część słynnej trylogii Kieślowskiego. Na soundracku do niego znalazł się utwór „Van den Budenmayer – Funeral Music (Winds)”, z którego sampli użyto w kawałku „La Quête” kanadyjskiego składu La Constellation.

Wróćmy teraz do roku 1990. W Telewizji Polskiej zadebiutował wtedy cykl filmów psychologicznych, zatytułowany „Dekalog”. 29 czerwca swoją premierę miała jego dziewiąta część. W naszym kraju jej motyw przewodni, „Nymphea”, został wysamplowany i wykorzystany m in. w kawałkach Eldo czy Aifam, jednak przed Polakami zrobili to nasi zachodni sąsiedzi, a konkretnie niemieccy raperzy Azad i Sako w „Ehre & Stärke”.

13 marca 1996 r. zmarł Krzysztof Kieślowski. Dwa lata później Zbigniew Preisner wydał swój pierwszy niefilmowy album „Requiem dla mojego przyjaciela”, który w całości został poświęcony pamięci nieżyjącego reżysera. Znalazł się na nim utwór „Veni et Vidi”, z którego sample zostały wykorzystane przy produkcji kawałków „Writer’s Block” Royce da 5’9″ i Eminema oraz „Billets Verts” francuskiego artysty o pseudonimie Booba.