Witam po raz czwarty w moim cyklu „Sample.pl”. Bohaterem dzisiejszego artykułu jest człowiek, który mocno wierzył w to, że ten świat nie zginie dzięki ludziom dobrej woli.

Czesław Niemen (właściwie Czesław Juliusz Wydrzycki , ur. 13 lutego, 1939 r. zm. 17 stycznia 2004 r.) to postać niezwykle ważna nie tylko dla polskiej muzyki, ale też dla naszej kultury. Wybitny twórca, wokalista, multiinstrumentalista, kompozytor, wizjoner. Pozostawił po sobie wiele wspaniałych utworów, które nie tylko budzą wspomnienia u wielu z nas, ale też inspirują kolejne pokolenia polskich muzyków. Również raperzy często nawiązują do tekstów z piosenek Niemena, a także samplują jego utwory – jak się okazuje, nie dotyczy to tylko naszych rodzimych hip-hopowców. Również za granicami naszego kraju producenci chętnie korzystają z twórczości urodzonego w Starych Wasiliszkach artysty. I właśnie tym się dzisiaj zajmę. Skreczami… przepraszam… samplami z Niemena.

Zacznijmy od wydanego w 1971 r. albumu „Niemen”, na którym znalazł się utwór „Nie Jesteś Moja”. Kilkadziesiąt lat później sample z tej kompozycji zostały wykorzystane przy produkcji takich kawałków, jak „Jump of the Roof” Vince Staplesa, z muzyką autorstwa No I.D., „Shimmy” Aminé, stworzonego przy współpracy z takimi producentami, jak Boi-1da, Vinylz, Oz, Nik D, Pasqué i Rook, oraz w „Situated” Brothera Aliego i Pharoahe Moncha, do którego bit wyszedł spod ręki Evidence’a .

W 1974 r. nakładem CBS Records ukazał się przeznaczony na rynek zagraniczny album Niemena, „Mourner’s Rhapsody”. Z niego pochodzą utwory „I’ve Got No One Who Needs Me”, „Mourner’s Rhapsody” oraz „Inside I’m Dying”. Ten pierwszy został wysamplowany dwukrotnie przez Roca Marciano w kawałkach „456” i „It’s A Crime”. Anglojęzyczną wersję „Bema Pamięci Żałobnego Rapsodu” wziął na warsztat Madlib, tworząc numer „Lifetime (Lifeline)”. Natomiast fragmenty trzeciego z wypisanych przeze mnie utworów zostały wykorzystane w „6Pack”, serbskiego rapera o ksywce Bvana.

Przenieśmy się teraz do naszych zachodnich sąsiadów. W 2013 r. sample z utworu „Kamyk” wykorzystał niemiecki producent Dexter, przy tworzeniu remixu kawałka „Quadratur des Dreiecks” duetu Audio88 & Yassin.

To teraz dla odmiany wschód, a konkretnie Rosja. W 2004 roku rosyjski raper Смоки Мо (Smoky Mo) wraz z producentem Марат (Marat) użyli fragmentu utworu „Moje Zapatrzenie” w kawałku „Ноздри” (Nozdri)

Wróćmy do USA. W roku 2020 sample z kompozycji „Obok Nas”, z wydanego w 1968 r. albumu „Czy mnie jeszcze pamiętasz?” pojawiły się w numerze „To the Fall, but Not Forgotten”, duetu Blu & Exile.

Natomiast utwór „Cztery ściany świata” z płyty „Niemen Aerolit” został wysamplowany w „Magpie Music” DJ’a Fooda i „Add Water” Sullynomada.

Z muzyki Czesława Niemena czerpali również twórcy muzyki elektronicznej, m in. brytyjski duet The Chemical Brothers, którzy w swoim kawałku „The Test” użyli sampla z „Pielgrzyma”.

Na koniec o utworze, uważanym przez wielu Polaków za „świętość”, coś nietykalnego. Mowa oczywiście o piosence „Dziwny Jest Ten Świat”, W Polsce była ona wielokrotnie coverowana z różnym skutkiem, jednak żaden z naszych producentów nie odważył się, by ją wysamplować. Zrobił to w 2009 r. kanadyjczyk MoSS, produkując „Don’t Take It Personal” Singapore Kane’a i Big Shuga.

Tradycyjnie zachęcam do zapoznania się z playlistą. Do zobaczenia wkrótce.