Witam w kolejnej odsłonie mojego cyklu „Sample.pl”. Wybaczcie, że musieliście czekać dłużej niż zwykle, ale miałem problemy natury technicznej, których następstwem była utrata wszystkiego, co miało się składać na ten artykuł. Lecz złośliwość rzeczy martwych nie zniechęciła mnie do działania i zrobiłem wszystko, by dostarczyć wam kolejną dawkę informacji o polskich samplach wykorzystanych w zagranicznych utworach.

Zdzisława Sośnicka to postać, której chyba nikomu nie muszę przedstawiać. Prawdziwa gwiazda lat 70-tych i 80-tych, obdarzona wspaniałym dwuipółoktawowym głosem. „Crush” naszych ojców, a może i nas samych. Jej muzyka stanowi inspirację nie tylko dla kolejnych pokoleń polskich artystów, ale także dla producentów spoza naszego kraju stosujących technikę samplingu. I o tym wam dziś opowiem.

Zacznijmy od utworu „Dobranocka, moje kochanie”, pochodzącego z wydanego w 1974 r. albumu zatytułowanego… „Zdzisława Sośnicka” (choć niektóre źródła podają, że jego tytuł to „Taki dzień się zdarza raz”). Sample z tej kompozycji zostały wykorzystane w takich kawałkach, jak „Merklization (The Purist Remix)”, autorstwa 184 Productions i Kashmere’a, „John Starks (a.k.a. Bad News)” Westside Gunna i Conwaya, „Flu Game” El Camino, „Marijuana Minute”, The Purista (niestety, w sieci można odnaleźć jedynie jego fragment) i „Between the Wake and the Sleep” duetu The Simonsound (DJ Format i Strata 3).

Cofnijmy się o 3 lata, do roku 1971, gdy ukazał się debiut pani Zdzisławy, także sygnowany jej imieniem i nazwiskiem. Znajdujący się na nim utwór „Inne Łzy”, a konkretnie zagrany na instrumencie klawiszowym wstęp, został użyty w 2002 r. przez DJa Vadima w kawałku „Headline News” z gościnnym udziałem ADaD’a i DJa Woody’ego.

Przenieśmy się teraz do 1979 roku, kiedy swoją premierę miał krążek „Odcienie samotności”. Pochodzi z niego utwór „A kto się kocha w Tobie”, z którego fraza „Samochody, restauracje i dyskretny chłód”, doskonale jest znana słuchaczom polskiego rapu. Ale nie tylko pewien warszawski raper sięgnął po sample z tej kompozycji. W 2020 na ten sam pomysł wpadł Evidence, produkując utwór „Secrets & Escapes” Brothera Aliego, pochodzący z płyty pod tym samym tytułem (swoją drogą, nie jest to jedyny polski akcent na tym albumie, ale o tym już w kolejnej odsłonie).

Na koniec chciałbym odnieść się do utworu „Bez Ciebie jesień”. Niektóre źródła, jak m in. oficjalna strona Zdzisławy Sośnickiej podają, że jego fragment został wykorzystany w „Hello Good Morning” autorstwa grupy Diddy-Dirty Money. Owszem, słychać lekkie podobieństwo między wstępami do tych kawałków, lecz uważam, że jest to zwykły zbieg okoliczności. Chyba że faktycznie Danja usłyszał gdzieś tę kompozycję i się nią zainspirował, kto wie…

Tradycyjnie zapraszam do zapoznania się z playlistą. Do zobaczenia wkrótce.